Start!  |   Wydarzenia  |   Pliki  |   Video  |   Forum  |   Szkolenie  |   Galeria  |   Zawodnicy  |   Linki  |   O nas
15.7.2019

 


15:48:00 9.5.2008
Kilka słów o formule IRC  //  Inne informacje - 2008


Chcesz dostawać powiadomienia o nowych artykułach na sails.pl?
Kilknij tutaj!!!

  

Na przestrzeni kilku ostatnich lat daje się zauważyć rosnącą popularność formuły IRC - nie tylko w krajach anglosaskich, ale także w tradycyjnych bastionach IMS (ORC Int): Holandii i Szwecji. Z początkiem sezonu 2008 formułę IMS przemianowano na ORC International i zmieniono (m.in) zbliżając nieco charakterystyki "faworyzowanych" przez obie formuły typów konstrukcji. (w uproszczeniu)

Poniżej przedstawiamy formułę pomiarową IRC, jachty projektowane pod nią i odnoszące sukcesy w sezonie 2007.

Tekst powstał na podstawie "IRC Yearbook"", obserwacji własnych w sezonie 2007, zebranych opinii wiodących konstruktorów IRC i analizy wyników jachtów w sezonach 2005-2007.

Czym jest IRC ...

IRC jest relatywnie prostą formułą pomiarową opartą na jednym przeliczniku, przeznaczoną dla regat dla "klasy średniej" i zorientowaną głównie na jachty regatowo-turystyczne oraz turystyczno - regatowe. Ostatnio stosuje się ją także podczas klasyków offshorowych: Fastnet, Sydney - Hobart, Malta Middle Sea Race, Round Ireland & Britain. Jest to jedyna formuła w której wspólnie ścigają się 100 stopowe Maxi, Volvo 70, Open 60 i ... cała reszta. Znalazła swoje naturalne miejsce podczas wyścigów przybrzeżnych i pełnomorskich "port to port" zawierających znaczne odcinki tras na kursach od pełnego bajdewindu do baksztagu.

Podstawowymi danymi są typowe dane o takielunku (jak w ORC Int), znacznie uproszczone dane o kadłubie (długość, nawisy, szerokość "over all" i "na linii wodnej" bez wyznaczania kształtu kadłuba), waga jachtu. Brak informacji o stateczności zachęca do budowy jachtów sztywnych - z wysokim stosunkiem masy balastu (częsty kil z bulbem) do ogólnej masy jachtu (35- 58%). Starsze konstrukcje (np IORowe) nagradzane są niskimi wartościami "hull factor".

Wnętrze formuły pozostaje tajne i zawiera także elementy subiektywne; jednym z nich jest wspomniany "hull factor". Z tego powodu można jedynie przedstawić cechy, które w zgodnej opinii właścicieli i projektantów są korzystne dla ratingu IRC.

Ogólnie rzecz ujmując, IRC zachęca do projektowania jachtów:

  • o minimalnym, praktycznym wnętrzu (kambuz, wydzielone WC, koje mogą być wiszące)
  • stabilnych - stosunek masy kila do ogólnej masy jachtu sięga 40-57%, zachęca do stosowania bulb i nisko położonego VCG. Zdarzają się bardzo dobrze jeżdżące jachty (Reflex 38) z AVS 145 stopni.
  • o nieco większym stosunku powierzchni żagla do wyporności niż w przypadku IMS
  • cięższych niż IMSowe
  • łatwo wchodzących w ślizg (płaskie dno, szeroka rufa), z dość dużą tolerancją zmian trymu kadłuba (miękkie przejście burt w dno) ale nieco gorzej chodzących ostro do wiatru
  • o łatwym takielunku - topowe asymetryki zamiast ułamkowych spinakerów symetrycznych, brak baksztagów, checkstay'ów, jumpsalingów, genua o powierzchni nieznacznie przekraczającej trójkąt przedni.

Z doświadczeń projektantów wynika, że:

  • w przypadku jachtów mniejszych niż 40-45 (w zależności od zdania projektanta) IRC silnie penalizuje konstrukcje bardzo lekkie i ekstremalnie regatowe. Dość dobrze jeżdżą jachty cięższe, seryjne. Lekki Ker 11.3 musi być naprawdę mocno "goniony"; trudniej wyobrazić sobie gorszy jacht IRCowy niż Mumm 36. Niskie kary za węglowy maszt.
  • powyżej pewnej granicy (ok 40-45 stóp) IRC premiuje stabilność i szybkość. Bardzo dobrze pod IRC jeździ maszyna regatowa TP52. Korzystne świadectwo otrzymało GP ORC 42 (Loutra 42). Orgią dla oczu są Ker'y 39 i 53. Dominuje duża powierzchnia żagla, wyjątkowa stabilność, prosty takielunek z węglowym masztem, szeroka rufa do ślizgów na fali w ostrym baksztagu i dobra zabawa. Zdarzają się kadłuby z węgla.

i skąd się bierze jej popularność?

Dobra formuła pomiarowa łączy w sobie dwa zadania: sprawiedliwie przelicza wyniki uzyskane podczas regat i zachęca do projektowania i budowania jachtów o określonych charakterystykach.

IRC nie aspirował do miana "formuły Grand Prix"; jaką był IMS (jest ORC Int). Z założenia ma ona charakter mało precyzyjny i nie pozwala na dokładną ocenę prędkości jachtu w danych warunkach - przeliczanie wyników sprowadza się do korekty czasu jednym współczynnikiem "time on time". Tym samym nie spełnia pierwszego kryterium "dobrej formuły pomiarowej".

Z drugiej strony, jako formuła "średniego poziomu" jest bardzo dobrze dostosowana do jachtów nie wymagających kolosalnych nakładów finansowych (jachty seryjne), przyjaznych w obsłudze jednostek "regatowo-turystycznych"

Swój sukces IRC zawdzięcza korzystnym współczynnikom istniejących już "jachtów dla przeciętnego Brytyjczyka" (First 40.7, IMX40, Sigma) oraz nie uwzględnianiu stateczności jachtu. Zaowocowało to powstaniem całej gamy szybkich, statecznych i prostych w obsłudze jednostek o wybitnych walorach pełnomorskich, wyposażonych w nowoczesne gadżety. Jachty projektowane pod IRC cechuje nisko położony środek ciężkości, często głęboki kil (2,6 m dla jachtu 38-40 stopowego) zakończony jest bulbą. Na drugim biegunie mamy przybrzeżne, IMSowe konstrukcje Botin & Carkreek z lat 2003-2005 z typowymi, płaskimi płetwami balastowymi i balastem wewnętrznym (vide Sinergia 40, Grand Solei 42R, Rodman 42).

Dla komercyjnego sukcesu formuły regatowej przyzwoite traktowanie jachtów "offshorowych" ma fundamentalne znaczenie: można taki jacht bezpiecznie i tanio przeprowadzić z jednych regat na drugie (np z Fastnet na Middle Sea Race), bezpiecznie (niekoniecznie wygodnie) wykorzystać w okazjonalnym cruisingu po zakończeniu (albo w trakcie) kariery regatowej. Przede wszystkim otwiera możliwość komercjalizacji regat i załóg regatowych i wsparcia kampanii okazjonalnymi imprezami korporacyjnymi/rejsami. Chciałoby się, żeby ORC International, następca IMS ewoluował w tym kierunku.

Konstrukcje IRC o długości 38-45 stóp
(nazwa typu jest linkiem do zdjęć i informacji o jachcie, stron producenta, itp)

Jachty seryjne:

  • ze stoczni Beneteau staruszek First 40.7 (projekt: Bruce Farr), First 44.7 (Farr), First 45 (Philippe Briand). Nawet jak na standardy IRCowe - pluszowa kanapa. Za dużo drewna. 40.7 jest nieznacznie cięższy od X41, ale ma niższy stosunek wagi balastu do wyporności.
  • od X-Yachts: X-41. Po doświadczeniach z IMX40 kolejna niezła łódka pod IRC, także atrakcyjny monotyp. Waga jachtów pół- seryjnych (MAT12), ale cięższy od Ker 39.
  • Francuskie trio Joubert, Nivelt i Mercier proponuje Archambault 40RC. Pierwsza dwójka projektantów znana była z projektów radykalnie interpretujących reguły IOR, o ile ktoś pamięta one - tonnera Slider (Idler). A40RC debiutował w sezonie 2007 w zespole Paprec - Vibrec w sezonie 2007. Lżejszy od większości jachtów pół-seryjnych.
  • Szwedzki Nautor Swan jest klasą samą w sobie. Jachty o cenie niebotycznej, ale korespondującej z jakością wykonania i projektu biura German Frers. Swan Class 42 i Swan Class 45.
  • Simonis Voogt zaprojektował Dehlera 44 Regatta. Bardzo ciężki.
  • Amerykańska stocznia J-boats, jako jedyna w świecie IRC postawiła na bardzo wąskie (i lekkie) konstrukcje. Wydaje się, że kary za lekkość nie mają przy tej długości dużego znaczenia, szczególnie wobec wąskiego, faworyzowanego przez samą formułę IRC kadłuba. J122, to raczej "performance cruiser" niż jacht regatowo turystyczny, ale już J125 to jedyna znana mi seryjna jednostka z węglowym kadłubem, ekstremalnie wąska, ale ... mieszkalna.
  • Chorwacka stocznia AD-boats weszła na rynek z zaprojektowaną przez J&J Saloną 42. Mam nadzieję, że przykładają większą wagę do ergonomii kokpitu niż przy Salonie 37. Przed stocznią długa droga do którejkolwiek z wymienionych stoczni oprócz Elana.
  • Beneteau First 50 i 45 zainspirowały (podobnie jak F40.7 przy E40) Roba Humphreys'a - projektanta Elana 410. Ciekawe jak jeździ, jeden już sciga się w Niemczech.

Perełkami IRCu są jachty pół-seryjne:

  • Ker 39 (Jason Ker) Słodkie, z pazurami. Podobno szybkie i nerwowe w prowadzeniu. Bezpośrednie rozwinięcie legendarnej Flying Glove.
  • Jason Ker ma opinię guru IRC, głównie dzięki projektom pojedynczych jachtów i spektakularnemu sukcesowi Ker 11.3. Jeżeli jakaś łódka IRCowa wielkości 38 stóp jest w stanie przyprawić o ślinotok i bezsenne noce - to właśnie Ker 11.3. 93/170 m2 żagla przy 4.2 tonach wagi, z czego ponad 2 tony w bulbie. Zresztą zobaczcie sami. W zachowaniu przypomina Mumma 36 z turbodoładowaniem, sprężarką i czymkolwiek chcecie.
  • Zaprojektowany przez Marka Millsa Mills 40 (aka Summit 40, aka King 40) produkowany na zlecenie Summit Yachts przez argentyńską stocznię King Composite - w tym samym zakładzie, który wykonał jacht AC95 dla Desafio Espanol. Projekt wzorowany na prototypach Marines Cove i Tiamat.
  • MAT12 - tania wersja Summit 40 produkowana w Turcji. Projekt Mark Mills.
  • Landmark 43(Mills). Kolejna wariacja na temat Tiamat'a.
  • Farr 42. Pierwsze IRCowe dziecko Farra. Wygląda drapieżnie, ale cięższy od MAT12 o 150 kg, lżejszy o 550 kg od LM43.
  • Finngulf 43, seryjny projekt Farra. Ciężki. 7900, 300 kg cięższy od LM43.
  • Reflex 38. Zaprojektowany przez Christiana Stimpsona i zbudowany przez Seaquest Yachts wg specyfikacji Robina Sir Knox-Johnsona na potrzeby treningu załóg uczestniczących w regatach Clipper Round The World. Killer przelicznikowy, dużo lżejszy i lepiej chodzący od 40.7. Ulubiony jacht brytyjskich "szkół żeglarstwa regatowego", proste, szkolne i funkcjonalne wnętrze. Laminat poliestrowy z przekładką balsa w pokładzie.
  • Pronavia 38, 42 (Chris Stimpson). 38 to nieco wygodniejsza, przyjemniejsza dla oka i sternika wersja Reflexa 38. Zdecydowanie za ciężkie. Lepiej jeździć powinna 42, choć 1150 kg cięższa od Farra 42.
  • Prima 38 - killer po przeliczeniu, dobrze wykończona, zdecydowanie mniej pluszowata od "First'ów"

Nie wspominając już o jachtach budowanych w jednym egzemplarzu. O kosztach takiego przedsięwzięcia nikt jednak nie mówi. Dominują jachty Ker'a, Corby'ego, Millsa, przypominające swoje pół-seryjne odpowiedniki. W tej klasie mieści się też na razie jedyny GP ORC 42 w wersji IRC zaprojektowany przez Lutra Design, budowany przez Luctor yachts dla teamu Seawolf. Ekstremalny jacht, niezły rating, zanosi się na hit sezonu 2008.

IRC Hall of Fame

Jachtem roku został Chieftain. Pierwszy po przeliczeniu w Fastnet, drugi w HSH Nordbank Blue Transatlantic Race, w 2006 drugi w klasie podczas Sydney - Hobart. Stocznia Cookson, Auckland, NZ. 50 stóp.

Dodatkowo uznanie RORC zdobyły:

w punktacji generalnej w klasach:
IRC SuperZero CK "Index City Leopard" - Farr 30.
IRC SuperZero Formidable 3 - Loutra 56
IRC 0 "Courier du Coeur" - Beneteau First 44.7.
IRC 1 "Pen Azen" - J122.

za Rolex Fastnet
IRC SZ "Rambler" - Reichel Pugh 90
IRC 0 "Courier du Coeur" - First 44.7.
IRC 1 "Scarlet Oyster" - Lightwave 48.
IRC 2 "Foggy Dew" - JPK 960. Takie duże "sportboat ;D "

za IRC Championships
IRC SZ Panthera - TP 52
IRC 0 "Courier du Coeur"; - Beneteau First 44.7.
IRC 1 "Amey Love Shack" - Beneteau First 40.7 Distinction
IRC 2 "Voodoo Chile" - Ker 32. Genialny jachcik Jasona Kera.
IRC 3 "Xcelent" - X99. W miarę nieźle pływająca starsza konstrukcja X-Yachts.

Za Scandia Cowes Week
IRC 0 "Index City Leopard" - Farr 30
IRC 1 "Flash Glove" - TP52
IRC 2 "WISC" - Swan 45
IRC 3 "Holmatro" - Grand Solei 44R
IRC 4 "Amey Love Shack" - First 40.7 Dist
IRC 5 "Alvine Jacobite" - Swan 48

Za Belle Blue Scottish Series
IRC 1 "Jump Juice" - Ker 37, proto seryjnego Kera 11.3
IRC 2 "Blondie III" - Corby 37 custom - kolejny utalentowany projektant "IRC"owy
IRC 3 "Bengai Magic" - J35. Hmmm... rating bandit. ...

Za HSH Nordbank Blue Race (Newport - Hamburg)
IRC 1 "Rambler" - Reichel Pugh 90
IRC 2a "Outsider" - Elliot 52. Projektant - futurysta.
IRC 2b "Iskareen" - Swan 45

Za Rolex Malta Middle Sea Race
IRC Overall "Passaya" - Farr 40.
IRC 1 "Damiani OurDream" - Reichel Pugh 79. Powinien być "LOKI", ale jak wiemy, skończył na brzegu. Szkoda jachtu.
IRC 2 "Grande Ouzo" - Stark 60. Jak dla mnie - jacht roku - za nazwę wybitnie pasującą do typu jachtu.
IRC 3 "Elusive" - Beneteau First 45f5. Stary, wysmakowany projekt Farra i Pininfariny (wnętrze, pokład) wciąż jeszcze zadziwia.

Za Raja Muda Selengor Regatta (Azja)
"Mandrake" - Mills 51, Custom design.
"Mar Salieh" - Farr 1104.

Za Block Island Race Week (USA)
IRC SZ "Blue Yankee" - Reichel Pugh 66.
IRC 0 "Magic glove" - Ker 50, proto przyszłego seryjnego Kera 53
IRC 1 "Tsunami" - Swan 42
IRC 2 "CracKer" - Ker 11.3. Opis wyżej. Adrenalina gwarantowana.
IRC 3 "Sarah" - X41. Debiut w 2007, nowa maszynka od X-Yachts. Bardzo interesujące.

Wymieniać można dalej, bo IRC Yearbook cytuje pierwsze miejsca w regatach na całym świecie od Australii (brak Sydney- Hobart ze względu na cykl edycyjny) przez Azję, Europę, RPA i USA. W 2007 wydano 7255 świadectw pomiarowych z czego 4505 przez RORC, 2720 przez UNCL (to dla Frankofonów). Najwięcej certyfikatów IRC wydano dla jachtów z UK, Francji, Włoszech, Australii, USA, Irlandii, Turcji, Hiszpanii, Nowej Zelandii Holandii, Grecji, Belgii, RPA, Portugalii, Hong Kongu, Japonii, Argentyny.

Wnioski

Kondycja żeglarstwa regatowego zależy od chęci właścicieli do inwestowania w nowe jachty. Chyba trudniej jest przekonać wyszkolonego na Opalach Kowalskiego do inwestycji w przybrzeżną jednostkę regatową, niż regatowo-turystyczną, których znakomite przykłady prezentowano powyżej. Zresztą, miernej kondycji morskiego żeglarstwa regatowego winne jest po części owo szkolenie właśnie.

wypowiedz się na FORUM




NEWS
 
5.19Polscy Match Racerzy Atakują
5.18Katamarany
5.16Oiler Cup
5.9Żeglarskie mistrzostwa Polski firm budowlanych.
5.9Omega Cup Wdzydze - Otwarcie sezonu
5.7Igrzyska Olimpijskie 2016
5.6Polish Match Tour – pierwsze rozstrzygnięcia!
5.1Zakończyły się regaty o Puchar ARKI
5.1Puchar Arki 2011
4.29Puchar Świata - Hyeres
4.29Zaczyna się piąty sezon POLISH MATCH TOUR. Dwie imprezy na początek!
4.29VI Puchar KS Zatoka Puck
4.206th Université de Nantes Sailing
4.19V Regaty - Memoriał Kpt. Jacka Pawluka / Zawiadomienie
4.19Puchar Komandora JKMW Kotwica
 
© Copyright 2001-2010   sails.pl team
email: do@sails.plhosted by  © no1
Stronę wygenerowano w czasie: 0.48938202858s